Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Til siste åndedrag (À bout de souffle), fransk film fra 1960

Thriller, Drama, Romantikk, Kriminal Spilletid: 90 minutter

Tidenes beste b-film ser ut som en klassiker fra øverste hylle

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.10.2018]

Vi følger smågangsteren, Michel Poiccard. Etter å drept en politimann som oppdaget at han hadde stjålet en flott bil, flykter han til Paris med sin gamle flamme. Der forsøker de begge å leve livet. Men det er ikke enkelt å være ettersøkt, selv om Poiccard alltid tar lett på slikt. Etterhvert kommer bilde av ham i avisen og da er det ikke like lett å holde seg skjult. Særlig ikke når politiet når frem til flammen hans. Men er Poiccard en mann hun ser for seg en fremtid med? Eller er han bare en lett flørt? Og hvordan vil det gå det med gangsteren Poiccard som alltid har vært vant til å flykte fra alle problemer han møter?

Annonse:

Åpningsscenene er ganske kule og fandenivolsk humoristiske der hovedpersonen kommenterer imens han kjører i stjålet sportsbil med en revolver i hånden. Like etter blir hovedpersonen overivrig på gassen og kjører som en villmann. Han møter så på politiet og klarer å kjøre fra dem, men da han får motortrøbbel på en sidevei finner en politimotorsykkel ham. Da ender han opp med å skyte politimannen og rømme inn til byen uten bilen.

Med en slik fiffig åpning på filmen, føler jeg dette kan draes alle veier. Vi følger en notorisk forbryter. Du får dog ikke hele bildet i begynnelsen og du blir litt og litt mer kjent med hovedpersonen. Hovedpersonen er en skikkelig livsnyter som lever i nuet og som bokstavelig tlat tar for seg av alt livet har å by på uten å tenke på konsekvenser. Filmen har forfriskende lite høymoral og er litt smådristig for sin tid med både bilde av nakne damer i et pornoblad og hovedpersonen som blåser i alt og alle, bare ikke dem han vil ligge med. Men likevel er filmen innafor hele veien med tanke på at ikke skuespillerne selv blotter seg nevneverdig.

Regien og manus er ved den franske mesteren Jean-Luc Godard og dette er den første filmen jeg har sett av ham. Det gjorde at jeg virkelig fikk lyst å se mer av hva den ettertraktede franske regissøren har tilført filmhistorien i form av flotte perlefilmer. Han har laget en annerledes romantisk gangsterfilm. Vi blir servert et friskt og flott fotoarbeid i sort og hvitt. Du får til og med ekte bilscener for en gangs skyld og ikke klippet inn vei bakgrunnen som i amerikanske filmer fra samme tid. Det er også en del fiffige momenter og måter å fortelle historien på som da de to i front signaliserer til hverandre at de blir skygget av politiet uten at politiet merker noe.

Noen scener er rett og slett utrolig snaksy gjennomført som det mesterlige klippearbeidet der det klippes fra den unge sensuelle kvinnen i front med et undrende og sexy blikk som gradvis blir gjennomsiktig og hovedpersonen kommer kjørende i ansiktet hennes som fades ut. Det er mange lengre scener der vi bare får skildret forholdet mellom hovedpersonene på lekent vis. Du får underholdende dialogscener med friske kameravinkler og et variert håndholdt kameraarbeid. Musikken er også herlig lystig, jazzete og litt detektivaktig i stemningen.

Dette er Jean-Luc Godards første langfilm og en brakdebut i så måte. Filmen er laget på svært lavt budsjett og i så måte er dette som en b-film å regne, men resultatet er blitt alt annet enn trash og filmen ble meget godt mottatt. Dette er med andre ord kanskje tidenes beste b-film og blir regnet som en skikkelig klassiker, også i sammen med alle a-filmene. Godard er en skikkelig gjennomført filmskaper som begynte med denne hyllesten til amerikanske gangsterfilmer. Alt er blitt så gjennomført og utfordret filmkonvensjonene på en måte som påvirket filmhistorien. Resten er historie og etter denne filmen var Jean-Luc Godard en blinkende stjerne på filmhimmelen.

Men det er ikke alt som er helt troverdig hele veien. Det er for eksempel ikke noe blod i filmen, selv om det helt klart burde være det i enkelte scener. Skjønner heller ikke helt hvorfor politiet klarer å feste ham til mordet. Det blir heller ikke forklart i filmen, men det trenger ikke å bety noe for filmen, da det er lite foto fra flukten til byen. Og så trenger ikke alt å bli overfortalt heller på film, selv om det var noe jeg la meg på minnet som litt småsnodig. Men mulig dette er gjort for at ikke filmen skal bli så lang og at folk før aksepterte mer slike løsninger.

Konklusjon
Alt er laget med filmteknisk ferdighet til fingerspissene. Jeg trekker noe for noen småting, men i det store og det hele er dette nesten så bra det kunne bli innenfor et så sparsomt budsjett. Filmen engasjerer meg maks og jeg ble veldig spent på hvordan filmen ville slutte. Jeg skal ikke avsløre annet enn at dette er den er litt småklassisk. Om du er interessert i godt filmhåndtverk er dette en film du bør se. Dette er som stor filmkunst å regne og med tanke på at mye er improvisert frem, er dette blitt en svært imponerende film. Og selv om selve historien i filmen ikke er stort å skryte av, så er innpakningen såpass gjennomført at jeg lar meg fascinere av det jeg blir servert. Det gjør at dette er en film jeg ikke kan annet enn å applaudere og kroner filmen med en solid femmer på terningen.

Terningkast: 5+




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- A Woman Is a Woman - Hun vil ha barn og han nekter...

Diskusjon

07.09.2010 sier Pål Frostad: Denne har jeg ikke sett og den har jo fått god score både av deg og IMDB. Dette lover egentlig veldig bra. Må se om jeg ikke kan få sett denne filmen i nærmeste framtid.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Dette er en omtalespalte der vi trekker frem gode filmer fra filmskapere utenfor Hollwood.
Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
Underspalter:
- Klassiker - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,7 av 6 - 17 stemmer)

Kritikker i media

  • RogerEbert.com
  • BBC
  • Cinemagazine.nl
  • Filmfront
  • Se og hør
  • Billsmovieemporium.wordpress.com
  • Filmz.dk
  • blu-ray.com

Land:

Frankrike

Språk:

Engelsk, Fransk

Filmselskap:

Les Productions Georges de Beauregard, Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.