Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Juleblod, norsk film fra 2017

Skrekk, Thriller, Grøsser Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Mørk juleslasher

[Skrevet av: Lars-Erik Lie, Dato: 30.11.2018]

En politimann (Stig Henrik Hoff) får i starten av filmen skutt "julenissen", som er en seriemorder han har jaktet på i flere år. Men nissen overlever, og blir satt inn på "vann og brød" de neste årene, før han til slutt klarer å rømme. En annen politimann tar da opp sporet og etter hvert får han også tak på Stig Henrik Hoff sin karakter, og dem sporer nissen til Honningsvåg, der et reunionparty med en gjeng damer er sentralt. Nissen har ei liste med mange navn han tydeligvis er ute etter å drepe, og disse damene i denne festen havner, ikke uventet, i trøbbel etter hvert.

Annonse:

Dette skal i utgangspunktet være en slasher, og man kan se noen likheter med f.eks. HALLOWEEN i måten filmen har tenkt å være. Det i seg selv er jo et greit utgangspunkt når man skal lage en slasherfilm. Men ett eller annet sted i filmen, så virker det som Kiil egentlig heller ville gjøre en partyfilm/såpeopera, og filmen sporer av en del. På slutten kommer den mer på rett spor igjen, over i slashersjangeren, der det vel var meningen den skulle være.

Jeg skal starte med det positive, og skuespillermessig sett, så er det nok Stig Henrik Hoff som gjør den kuleste karakteren her. Han spiller bra, og leverer varene. Det gjør forsåvidt flere av de andre skuespillerne også, så selv om dette er en lavbudsjettsfilm, så er skuespillet helt ok, men som sagt, Stig Henrik Hoff er nok den karakteren man husker best. EGENTLIG burde man jo huske seriemorderen/nissen og, men det kan jeg ikke si at jeg gjør. Han forblir ganske anonym gjennom hele filmen, og fremstår aldri som noe annet enn en mann i nissedrakt, som dreper folk. Utover den lista han har, så får vi aldri noen bakgrunn eller motiver, eller noe som forklarer drapslysten hans. 

Produksjonsverdien på filmen er bra. Den ser nok mer kostbar ut enn den er. Den har TIDVIS bra lyssetting og stemninger, en del foto ser bra ut, locations er kule og musikken funker bra, så sånn sett burde det ligge godt til rette for en kul film her. 

MEN, det er dessverre en hel del problemer her som fucker opp filmen, og gjør den ganske irriterende. Først av alt, og det som er MEST irriterende, det er at av en eller annen grunn har Kiil bestemt seg for å kjøre store deler av filmen i stappmørke rom, med minimalt med lys. Dette fører til en masse idiotiske scener, der alt av logikk og fornuft er forsvunnet. Vi har bl.a. en scene der det leses i ei bok nærmest i stummende mørke. Politifolk surrer rundt i mørke ganger med lommelykt, og evner ikke å skru på lyset i gangen. Til og med i offentlige bygg (fengsel, politstasjon etc., så er det SÅ mørkt, at man knapt ser skuespillerne og hva som foregår). Greit nok at filmen foregår vinterstid/mørketid, men betyr det at folk overhodet IKKE klarer å skru på lysene innendørs i det hele tatt? Ikke en gang i offentlige bygg?

Et annet eksempel på er i starten av filmen, så har Truls Svendsen ei scene der han leter rundt etter dattera si. Dette foregår i stua i hans eget hus, og det er mørkt, VELDIG mørkt der. Han raver rundt i mørket og leter og leter, men evner IKKE å gå bort til veggen, skru på taklyset for dermed å få et overblikk i den mørke stua. Neida, det er visst helt umulig. Resultatet er selvfølgelig at nissen overrasker han i mørket, og Truls ender opp med ei øks i hodet. Haff! 

Dette irritasjonsmomentet her, med å totalt mørklegge store deler av filmen, er ikke bare noe som skjer her og der, men det skjer konsekvent gjennom hele filmen, så dette må jo være noe Kiil selv har synes vært kult, og derfor ment burde være slik. For meg blir det bare irriterende, fordi jeg ser ikke karakterene, ansiktene er helt borte, slasherscenene foregår i de samme mørke omgivelsene (og i tillegg er dem lynkjapt klippet, så man ser knapt hva som skjer). Hva var egentlig poenget med dette her? Når man skal lage en film, så er det jo greit at folk SER hva som skjer? Eller er jeg helt på jordet her? Filmen blir ikke mer skremmende av at man ikke klarer å se hva som skjer, den blir bare mer irriterende. 

En annen ting som Kiil har kjørt på med, er tåkemaskiner. I alle utendørsscenene som skal foregå i Nord-Norge, så er det ikke brukt bare litt tåke for å skape stemning, men det er kjørt MAX med tåke. Vi ser at det velter ut tåke fra tåkemaskiner i store mengder. Det blir også et irritasjonsmoment som ødelegger. Hadde Kiil klart å besinne seg litt, så hadde dette vært en kul greie, men det kjøres på maximalt med tåkemaskiner, og det blir "overkill" hele greia. 

Storyen er litt rotete og følger flere linjer. Storymessig sett, går filmen litt i alle retninger. I perioder er det et VELDIG fokus på den reunionfesten med disse damene, og det er masse drama og bitching som foregår mellom damene der, avbrutt av partylåter og full festing. Jeg skjønner at man gjerne vil vise litt av dramaet mellom damene, men det blir FOR MYE igjen. Det er i perioder nesten slik at jeg lurer på om jeg ser på en "partyfilm" eller en såpeopera og ikke en skrekkfilm. Mange av disse scenene her kunne vært fjernet eller kortet ned kraftig. Og da er vi over på det med tid, filmen ruller inn på 105 minutter og den virker altfor lang. Første delen, dvs. de første 45 minuttene synes jeg fungerte ganske bra (ja, bortsett fra disse scenene som er lyssatt med "mørke" da), men så stopper filmen opp, og vi får lange sekvenser med "damedrama", før den mot slutten blir en slasherfilm igjen. 

Lyden er kvalitetsmessig overraskende bra her. Det er en del kul musikk, og det er jo positivt, men som vanlig, så kjører Kiil på med EKSTREMT høye skvettelyder, akkurat som han gjorde i HUSET. Iblant kan slike effekter fungere, men her fungerer det kun et par ganger, de andre gangene blir det bare irriterende. Filmen blir IKKE mer skremmende av å bruke ekstremt høy lyd i de "skumle scenene". 

Må også nevne at det er noen kule one-liners og humor her og der. Jeg trakk på smilebåndet ved noen anledninger av den nord-norske humoren, så det tar jeg med på den positive sida. 

Oppsummeringsmessig er det da dette som er høydepunktene: Stig Henrik Hoff, det er bra produksjonsverdi, en del kule locations (Nord-Norge), en del bra musikk og bra kvalitet på lyden, tidvis fint foto og fin stemninger, MEN det hele fuckes kraftig opp av de mørke scenene, der man ikke ser noen verdens ting. Dette ødelegger også slasherscenene i høy grad. Det er vanvittig overdrevet tåkemaskinbruk og filmen blir rotete og langtekkelig. Man kunne kuttet vekk mye av det damedramaet. Jeg ville heller sett mer fokus på seriemorderen, slik som vi så i f.eks. i en annen norsk juleslasher, CHRISTMAS CRUELTY. 

Hadde vi ikke hatt problemet med de evigmørke scenene, så hadde jeg nok gitt filmen en score på 5/10. Den har en del kvaliteter, men det hangler på en del andre områder. Slik den er nå så ble jeg såpass irritert og frustrert over at det ikke gikk an å se hva som foregikk mange steder, at jeg trekker ned scoren til 4/10.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Huset - Mørke og dystre saker til skogs
- Hora 2 - Inside the Whore - Ikke det den gir seg ut for å være!
- Hora - Ujevnt og ikke helt my cup of blood

Diskusjon

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray
Underspalter:
- Skrekkfilm - Les flere.
- Julefilm - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2,1 av 6 - 67 stemmer)

Kritikker i media

  • Totf.nl
  • Dagsavisen
  • FilmMagasinet
  • Filmfront
  • Cine.no
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Adressavisen
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • iTromso
  • Altaposten
  • Nettavisen
  • Attackofthecouchpotato.wordpress.com
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Gudbrandsdølen Dagningen
  • Fedrelandsvennen

Land:

Norge

Språk:

Norsk

Filmselskap:

Sanctum Film

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.